Fit to a Management Role

Submitted by: Submitted by

Views: 364

Words: 2164

Pages: 9

Category: Philosophy and Psychology

Date Submitted: 06/08/2010 02:57 AM

Report This Essay

החוג לפסיכולוגיה

סמסטר א', תשס"ו

תפיסת התאמת מועמד לתפקיד ניהולי בהשפעת שילוב תכונותיו תחת הערכות קוגניטיביות וחברתיות

במחקר זה נעשה שילוב של שתי תופעות במטרה לקבוע את עוצמתו של סטריאוטיפ העדפת גברים על פני נשים בשיפוט יכולת מנהיגות. התופעה הראשונה עוסקת באי עקביות של השפעת הסטריאוטיפ. מחקרים הראו כי השפעת הסטריאוטיפ מדוכאת כשאנשים מבצעים שיפוט מודע. יחד עם זאת, כאשר הבדלי המגדר מוסווים, ע"י השוואת גבר בעל תווי פנים גבריים עם גבר בעל תווים נשיים, הסטריאוטיפ מופעל באופן בלתי מודע. התופעה השנייה עוסקת בתיאוריה הגורסת כי אנשים מגיעים להעדפות שונות בהתאם לדרך בה מוצגים בפניהם הגירויים, כך שתכונות הגירויים יוערכו לפי היכולת לשפוט את ערכיהן המוצגים ומתרחש היפוך העדפה בין הצגה בנפרד או להצגה יחדיו.

שיערנו כי קיום סטריאוטיפ שלילי לגבי יכולת הניהול של בעלי מאפיינים נשיים יביא להנמכה במידת המוכנות לשלם שכר, ללא קשר ליכולת לשפוט את התכונות וללא קשר להיות המועמד מוערך לבדו או בהשוואה לאחר. ההשערה נבדקה בהליך בו הוצגו לנבדקים תמונות של מועמד לתפקיד ניהולי, כאשר שתי תמונותיו זהות מלבד תווי פניו שעוצבו כגבריים או כנשיים. בהתאם להשערה, נמצא כי המועמד בעל המאפיינים הגבריים הוערך כראוי למשכורת גבוהה יותר בכל אחד מתנאי הניסוי, כך שההצגה המשותפת לא יצרה תופעה של היפוך העדפה. תוצאה זו מעידה על עוצמתה של השפעת הסטריאוטיפ.

האם יש עדיין העדפה סמויה לגברים במשרות ניהוליות בימינו? נראה שהסטריאוטיפ “Think manager- Think male” עדיין קיים. סטריאוטיפ מגדרי כמו זה, עשוי לבוא לביטוי גם ביחס לעיסוקים אחרים. למשל, בקריאת המילה "electrician", סביר שרובנו נסיק אוטומאטית שמדובר בגבר. תופעות אלה נחקרו בתחום הפסיכולוגיה הקוגניטיבית ונבדק האם וכיצד העדפות והערכות יכולות להיות מושפעות מתהליכי עיבוד מידע וחשיבה תחת קיום סטריאוטיפים.

סטריאוטיפ מגדרי (gender stereotype) עשוי להשפיע על תהליכי עיבוד מידע ולהתערב בהם, ע"י כך שהוא מביא להסקה אשר אינה מבוססת על מידע ספציפי נתון אלא על סטריאוטיפ. במאמרם של (2004) Duffy and Keir המטרה היא לבסס את הטענה כי קיימת גישה לסטריאוטיפ מגדרי בזמן הבנה, ושהוא מתערב בעיבוד מידע כאשר הסטריאוטיפ מופר. בניסוי הראשון שנערך נוטרו תנועות עיניים בזמן שמשתתפים קראו משפטים....